Dlaczego warto fotografować w RAW?

piątek, marca 04, 2016 darkcloudx 13 Comments


Byłem osobą, która "bała się" fotografowania w RAW. W sumie to mój wcześniejszy aparat w ogóle nie posiadał funkcji robienia surowych zdjęć. Natomiast w moim nowym aparacie taka właśnie funkcja istnieje. Na początku robiłem zdjęcia w JPG, bo przecież po co mi RAW? Ja tego nie ogarnę, a poza tym podstawowe narzędzia tj. jasność/kontrast, krzywe, filtr fotograficzny mi wystarczą... Grubo się pomyliłem...

Jeśli widzieliście poprzedni post, to przyjrzyjcie się zdjęciu kota, które mi się spodobało, ale zabrakło na nim szczegółów w porównaniu do surowych zdjęć. Chcę wam pokazać różnice w obrobieniu tego samego zdjęcia w JPG i RAW.

Wybrałem zdjęcie na którym są widoczne drobne szczegóły, abyście mogli zobaczyć różnicę pomiędzy obróbką w JPG, a RAW. Zdjęcia są identyczne, za jednym zamachem robione w obu formatach.
Zdjęcia obrabiane będą w Photoshopie. Pracuję na najnowszej wersji wtyczki Camera RAW.

Zdjęcie w formacie JPG w Photoshopie


Zdjęcie w formacie RAW w ACR


Dzięki zaznaczeniu pewnej funkcji w ustawieniach ACR można otwierać JPG właśnie w tej wtyczce, jednakże więcej szczegółów wraz z dalszą obróbką zanika.
W tym poście nie chce się skupić na samej obróbce, ale na różnicy wyglądu zdjęć w obu formatach po edycji.


Tak wyglądają podstawowe parametry obróbki formatu RAW, które zastosowałem na zdjęcie. Efekt finalny wygląda tak:


W rogu umieściłem podgląd zdjęcia przed obróbką dla porównania. Na tej fotografii można idealnie dostrzec szczegóły z pieńka po lewej stronie. Zdjęcie zostało rozjaśnione, ocieplone, zostały podkręcone kolory, a szczegóły pozostały. Teraz dla porównania zdjęcie w formacie JPG.


Powyżej widzicie jakiś dopasowań użyłem, aby jak najlepiej odwzorować efekt uzyskany wcześniej. A oto zdjęcie:


Tutaj zdecydowanie widać mniej szczegółów i mniej podbite kolory, niż na wersji w formacie RAW. Abyście mogli jeszcze lepiej zobaczyć różnicę, poniżej macie porównanie "side by side"


Różnica jest bardzo duża, nie byłem w stanie odwzorować tego samego co w RAW. Myślę, że nie trzeba więcej mówić. Porównanie mówi samo za siebie.

Mam nadzieję, że jeżeli nie robiliście jeszcze zdjęć w RAW, to od dziś zaczniecie właśnie w ten sposób wykonywać swoje dzieła. Jest to na prawdę opłacalne, efekty jakie możemy uzyskać obrabiając RAWy są niesamowite. Czasami warto poświęcić trochę więcej czasu nad obróbką, aby zdjęcie wyglądało jak najlepiej! :)

P.S.
Na mój kanał wleciał nowy filmik, zapraszam do oglądania






13 komentarzy:

  1. Świetny post! Super przedstawione. Ja już od paru miesięcy robię zdjęcia w RAW. Widać naprawdę dużą różnice. Też ineteresuję się fotografią, więc zapraszam na mojego bloga! ;) + obserwuję !
    http://with-ideas.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładnie wyglądają zdjęcia po takiej edycji, i faktycznie jakoś jest lepsza. Mnie jak na razie wystarcza Photo Scape :)


    Zapraszam ♥
    colorful-dreams9.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Powiem szczerze, że również ja wcześniej nie używałam RAWu w zdjeciach. Jestem w tym zielona. Ale idać, że to dobra zmiana formatu, zdjećia są o wiele żywsze. :D

    julia-skorupka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedy pierwszy raz usłyszałam o formacie RAW pomyślałam "A po co to komu? Ludzie sobie życie utrudniają, a poza tym Windows nie odczytuje tych plików, to już w ogóle". Teraz natomiast nie wyobrażam sobie robienia zdjęć w innym formacie. Kiedyś przez przypadek przestawiłam ustawienia na JPG i długo rozpaczałam, gdy nie mogłam uratować zdjęć. W Camera RAW można poprawić dosłownie wszystko, prześwietlenia, cienie, szumy.
    Mimo, że na początku RAW'y wydają się przerażające i niepotrzebne, to myślę że jest to coś niezbędnego, jeśli interesujemy się fotografią trochę bardziej.

    www.boroviecka.pl (KLIK)

    OdpowiedzUsuń
  5. Różnicę naprawdę widać, czasami warto nawet przełamać strach i zacząć fotografować w formacie RAW, efekty będą lepsze okazuje się że nie było się czego bać.

    pozdrawiam <3
    http://beatapilarska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Rawy są genialne, sama na nich często fotografuję. Raw od jpg różni się nie tylko tym że widać znaczną różnicą szczegółów uchwyconych na fotografii, ale również wagą oraz wiadomo jakością - przez to, że rawy są ciężkie nie można ich za często wstawiać na strony internetowe a to smutna wiadomość :c I trzeba przekształcać do png.. A szkoda, bo rawy są świetne, pokazują wszystko na zdjęciach.
    Bardzo dobre porównanie! :)

    http://lovett-lov.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny post, dobrze pokazałeś kontrast. :)

    nieprzescigiona.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. świetny post choć jednak nie przekonałam się do RAW i jednak pozostanę przy zwykłym JPG
    eerie-world.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. O rafaw (nie wiem czy to dobrze odmieniłam i czy się odmienia, mniejsza) dowiedziałam się w szkole . Niestety aparat jakim zdjęcia robię w domu nie posiada tej funkcji, a szkoda
    Pozdrawiam,Madda
    blog ->klik

    OdpowiedzUsuń
  10. Haha, ja na początku tak się bałam RAW! Nie wiedziałam co to jest, gdy kiedyś mi się włączyło i komputer pozniej zdjęcia nie czytał ;) Teraz to opanowałam i nie wyobrażam sobie zrobić fotek inaczej :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nigdy nie miałam odwagi zacząć robić zdjęć w RAW, może dlatego, że kiedyś przez pomyłkę robiłam zdjęcia na tym trybie i nie mogłam ich później odtworzyć ich na komputerze. Ale może czas zacząć próbować :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Warto robić w RAWach. Przekonałam się o tym nieraz, gdy niechcący zepsułam zdjęcie. W RAWie dało się uratować. Kiedyś długo się wzbraniałam przed przejściem na ten format. Dziś nie wyobrażam sobie znowu robić w JPG.
    grochowska.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja również stawiam na RAWY w moich zdjęciach. Ten format daje większe pole popisu :)

    OdpowiedzUsuń